Gezonde voeding, gezond lichaam?

Misschien heb je het in mijn eerdere blog al gelezen: ik ga kijken of gezonde voeding zorgt voor een gezond lichaam. Als je er over nadenkt is het logisch. Als je ongezonde dingen eet en niet de juiste voedingstoffen binnenkrijgt, hoe kan je lichaam dan goed functioneren? Toch vind ik het erg lekker om af en toe een pizza naar binnen te werken, heb ik een behoorlijke cola verslaving en mijd ik het chips schap in de supermarkt zeker niet.

Vorig jaar begon ik voorzichtig met experimenteren. Eerst probeerde ik van mijn cola verslaving af te komen. Ik dronk behoorlijk veel cola, zo’n 3-4 glazen per dag. Als ik op het werk niet al een blikje cola uit de automaat had gehaald dan rende ik eenmaal thuis aangekomen gelijk naar de koelkast om alsnog een glas cola te drinken. Op een gegeven moment vond ik het gek dat ik zo kon verlangen naar cola.

Ik startte door alleen in het weekend nog maximaal 1-2 glazen per dag te drinken. Ik merkte dat dit me best goed af ging, dus al snel liet ik de cola helemaal staan. Als vervanger dronk ik veel ranja. Nadat ik het etiket eens goed bekeek bleek ook in ranja erg veel suiker te zitten, zo veel beter dan cola was het niet. Toen besloot ik dat het tijd was voor hardere maatregelen: weinig tot geen toegevoegde (geraffineerde) suiker meer drinken. Dat resulteerde in alleen nog maar water, thee en zelf gemaakte ijsthee drinken. Ik merkte dat ik meer energie kreeg, ondanks dat ik erg veel pijn had en daardoor juist niet meer kon werken.

Om te kijken of er mogelijkheden waren voor het behandelen van mijn pijnklachten bezocht ik een osteopaat. Daar bleek al snel dat mijn organen erg gespannen zijn. Waarschijnlijk door de verkeerde voeding die ik binnen krijg. Ik vertelde trots dat ik al weken geen toegevoegde suiker meer dronk en me daardoor wel beter leek te voelen. Mijn osteopaat moest een beetje lachen: dit was echt maar het topje van de ijsberg, ik moest het veel rigoureuzer aanpakken. Hij adviseerde me informatie op te zoeken over het paleo dieet.

Het paleo dieet houdt in het kort in dat je alleen nog eet wat de oermens ook at, het is de bedoeling dat je alleen nog groenten, fruit, vlees, vis, zaden en noten eet. Daarbij worden allerlei koolhydraat rijke producten uitgesloten zoals aardappelen en pasta, maar ook rijst en peulvruchten. Het is de bedoeling dat je met name veel groenten binnenkrijgt en daarnaast aanvult met de andere voedingstoffen die je mag hebben. Alles moet daarbij zo onbewerkt mogelijk zijn. Dus geen pakjes en zakjes, maar alles vers maken.

Er zijn veel voorstanders van het paleo dieet, maar ik kwam er ook achter dat er tegenstanders zijn. De bezwaren waren met name gericht op de grote rol die vlees en vis aannemen in dit dieet. Later zag ik een documentaire over voeding en de gevolgen daarvan voor je lichaam ‘Forks over Knifes’. Deze is te vinden op Netflix en geeft een goed beeld van wat eten met je doet. In deze docu wordt gebruik gemaakt van een plantaardig dieet. Een dieet waarbij je geen dierlijke (bij)producten eet: geen vlees, vis, eieren, melk. Het dieet wordt opgebouwd uit groenten, fruit, peulvruchten, granen, noten en zaden.

Na het zien van deze docu was ik een beetje verward, een aantal dingen stonden haaks op het paleo dieet waarvan ik zojuist besloten had dat te gaan volgen. Wat volgde was een zoektocht op internet: wat kon ik nou het beste gaan doen? Al snel vond ik veel (wetenschappelijke) artikelen over de voor- en nadelen van de verschillende diëten. Helaas spraken de onderzoeken elkaar soms tegen en waren er voor- en nadelen voor beiden diëten waar ik me erg in kon vinden. Uiteindelijk besloot ik mijn eigen dieet samen te stellen als een soort combinatie van het paleo en plantaardig dieet. Dit zodat ik het vooral ook goed kan vol houden en het lange tijd kan blijven volgen. Het zijn eigenlijk beiden geen echte diëten die je tijdelijk doet, maar meer een levensstijl die je blijft volhouden. Belangrijk dus dat je er echt achter staat en je het ook daadwerkelijk vol gaat houden.

Vanaf 2017 start ik met mijn nieuwe levensstijl, daarmee heb ik gelijk voor het eerst van mijn leven een goed voornemen met het nieuwe jaar ;) Het houdt voor mij in:

  • Geen zuivelproducten: daar zijn allebei de diëten het over eens, dat is niet goed te verwerken door ons lichaam.
  • Geen graan: er zijn mensen die allerlei vage klachten hebben doordat ze niet tegen graan kunnen maar dit niet weten. Ik wil een ruime tijd geen graan eten en kijken hoe ik me dan voel, later wil ik eventueel weer graan toevoegen om te zien of ik dit verdraag.
  • Geen bewerkte producten: geen pakjes en zakjes, alles vers maken zodat je weet wat je eet.
  • Geen geraffineerde suikers: toegevoegde suikers zorgen ervoor dat je uiteindelijk alleen maar vermoeider wordt en je energiehuishouden wordt door de war gegooid.
  • Veel groenten: vooral lekker veel groenten eten, het eten niet om het vlees laten draaien maar om de groenten. Hierin zitten vitaminen en mineralen die we nodig hebben en het is goed te verwerken door je lichaam.
  • Minder vlees: niet meer iedere avond vlees maar wel af en toe, je lichaam heeft de voedingstoffen uit vlees wel nodig maar véél vlees is ook weer niet goed. De middenweg is minder vlees. Ik richt me op 2-3 x per week een maaltijd met vlees.
  • Regelmatig peulvruchten: als je geen vlees eet dan krijg je minder eiwitten binnen, deze kun je juist weer goed halen uit peulvruchten. Ik voeg dan ook regelmatig peulvruchten toe aan mijn gerechten, een makkelijke manier om de benodigde voedingstoffen binnen te krijgen.
  • Dagelijks fruit: Fruit is niet alleen belangrijk voor de vitaminen die er in zitten, het is vooral ook erg lekker! Opletten dat je niet te veel zoete vruchten eet maar verder kun je lekker genieten van een appeltje of een banaan en je kunt er eindeloos mee variëren. Ik als zoetekauw geniet hier heel erg van, zo krijg ik toch nog wat zoets binnen ondanks dat ik geen producten met geraffineerde suiker meer gebruik.
  • Water, water, water: Iets waar ik geen fan van ben: water drinken. Heel belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen en aangezien cola echt een no-go is, moet ik me toch maar overgeven aan water. Ik drink veel thee, maak af en toe zelf ijsthee en voeg allerlei dingen aan mijn waterkan toe om het lekkerder te maken (munt, limoen, framboos).

Op mijn blog ga ik mijn ervaringen bijhouden van mijn nieuwe levensttijl en wat dit met mijn gezondheid doet. Ik hoop te ervaren dat goede voeding zorgt voor een gezond lichaam en dat ik me beter ga voelen door deze verandering. Zo niet, dan is het toch weer iets wat ik geprobeerd heb en kan afvinken van mijn lijstje. Het voelt voor nu heel goed om iets te kunnen doen, bezig te zijn met mijn gezondheid en me bewust te worden van wat ik eet.

Mocht je het interessant vinden om iets te leren over voeding maar heb je geen zin om eindeloos te lezen, dan kan ik je aanraden om twee documentaires te kijken: Forks over Knifes en That Sugar Film. Beiden zijn ze te vinden op Netflix en ze zullen je zeker aan het denken zetten over voeding.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van voeding, wat jullie hier zelf mee doen en of je wellicht de documentaires hebt gekeken. Wat is jullie mening over goede voeding en hoe heeft dit invloed op jullie leven?

 

Een gedachte over “Gezonde voeding, gezond lichaam?

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.